Ik mocht laatst de standaardbrieven van een landelijk opererende organisatie herschrijven. De tikje oubollige teksten bevatten fout gespelde woorden, dus de spellingchecker van Word was niet gebruikt. Erger nog, de klant werd nauwelijks erkend in zijn klacht. Een slechte zaak, want klanten die klagen willen serieus genomen worden. Ook was er veel winst te behalen in opbouw en opmaak van de brieven.
Beveiligde sjablonen
De organisatie was meteen overtuigd van de nieuwe aanpak. Ze vroeg me de door mij geredigeerde teksten vast te zetten in beveiligde sjablonen. Gebruikers kunnen daardoor alleen de naw-gegevens van de geadresseerde invullen. Gevolg is een uniforme uitstraling naar de buitenwereld en duidelijke, klantvriendelijke bedrijfscorrespondentie. Dé manier om klanten te behouden.
Managementtaal en ambtelijke taal
Bij soortgelijke klussen werd ik geconfronteerd met ambtelijke taal (‘derhalve verwijs ik naar ons gesprek d.d. 16 maart inzake het contract…’ – gaap!) en managementtaal (‘we moeten uitkristalliseren hoe we topdown een budgetneutrale oplossing kunnen implementeren’ – ahum). Heerlijk om daar korte metten mee te maken.